Bezoek aan de joodse en Turkse gemeenschap

Onze laatstejaarsleerlingen bezochten maandag 15/10 de joodse en Turkse gemeenschap van Antwerpen. Daar waar de meeste leerlingen Antwerpen alleen kennen van de winkelstraten, bezochten we nu delen van de stad waar gewone toeristen niet snel komen. Het werd meteen duidelijk dat onze samenleving heel divers is. Zo maakten we kennis met de wijk die vooral bevolkt wordt met mensen met een Turkse achtergrond. We kregen zich op de leef- en eetgewoontes en ook de socio-economische toestand van de wijk werd uitgelegd. Natuurlijk brachten we ook een bezoek aan de moskee en kregen we een inleiding in de islam. Gelukkig hadden we ook een expert in onze groep. Mohammed deed voor hoe de rituele reiniging gebeurt en legde haarfijn uit hoe zo’n gebedsdienst verloopt. Na deze uitleg dronken we in het cafetaria van de moskee een lekkere Turkse thee. Dat deze heel zoet was hoef ik jullie waarschijnlijk niet te vertellen. 

 

Vervolgens maakten we kennis met de joodse gemeenschap van Antwerpen. Al snel werd duidelijk dat niet alle joden in de diamantwijk werken en ook andere vooroordelen bleken niet te kloppen. Het was indrukwekkende te zien hoe deze wijk zwaar beveiligd wordt. We beseften dat grote wereldproblemen zich laten voelen tot in de kleine straatjes van ons land.

 

Ook van deze gemeenschap leerden we de leef- en eetgewoontes. Zo bezochten we het wereldberoemde restaurant van de familie Hofmann. Deze maken heerlijk kosjer eten. In de synagoge kregen we een beknopte uitleg over een klein deeltje van de 613 geboden en verboden die de joden proberen na te volgen. De joden geloven o.a. dat God met hen een Verbond heeft gesloten. Op de moeilijke vraag waar God dan was in Auschwitz kon ook de joodse gids geen antwoord geven; “Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.”.

 

Samengevat kunnen we zeggen dat het interessante en leerrijke dag was. Door plaatsen te bezoeken en mensen te ontmoeten kunnen vooroordelen plaats maken nieuwe en meer realistische beelden. En door kennis te maken met andere levensbeschouwingen, worden we zelf ook uitgedaagd na te denken over onze eigen levensbeschouwelijke keuzes die we maken. 

Bijlagen

Sint-Hubertus maakt deel uit van de WICO scholengemeenschap