Excursie Latijn naar Keulen

Op 6 februari zijn wij, de Latinisten van het vierde jaar, naar Keulen geweest.
Tijdens de busrit verliep alles vlotjes en had mevrouw L. Aerts extra uitleg gegeven over allerlei dingen die we tegenkwamen onderweg en over de geschiedenis van Keulen. Eenmaal aangekomen gingen we meteen naar het Römisch-Germanisches Museum. Daar hebben we een rondleiding gekregen van onze leerkrachten. Het was heel interessant, met veel standbeelden, mozaïeken, maar vooral glas. Er was echt heel veel glas.

Na de rondleiding mochten we in de stad gaan eten. Daar was keuze uit veel eetgelegenheden.

Om half twee moesten we terug aan het museum zijn om van daaruit de Dom te bezoeken. De Dom is een van de grootste kathedralen in Europa en heeft ‘s werelds grootste klok: de Sint-Pietersklok. Vervolgens verzamelden we weer om twee uur om een toren van de Dom te beklimmen. Dat waren maar liefst 533 trappen.
Toen we allemaal beneden waren, zijn we naar het Praetorium gewandeld. Het Praetorium is de ambtswoning van een Romeinse Praetor of gouverneur. Tijdens graafwerken na bombardementen in WO II is het bloot komen te liggen. We hebben de ruïnes ervan bezocht en zijn ook afgedaald tot in een Romeins afwateringskanaal. In het museum rond het Praetorium waren interessante reconstructies te zien uit kurk, zoals de thermen van Keulen en het capitool.

Na het Praetorium hebben we nog een wandeling gemaakt langs de Rijn, maar het was aan het sneeuwen dus was het bijgevolg ook nog koud. Maar dat maakte niet uit. Daarna zijn we terug naar de bus gewandeld en zijn we naar huis vertrokken. In de bus zelf hebben we nog een quiz gedaan over Keulen. Gelukkig waren we allemaal veilig en wel aangekomen.

Sint-Hubertus maakt deel uit van de WICO scholengemeenschap