Tweedaagse zesdes rond kiezen

Op maandag 17 oktober gingen de zesdes met hun titularissen op studiereis naar het Boeddhistisch Tibetaans Centrum Yeuteng Ling in Huy. Daarna bezochten ze de
gurudwara (tempel) van de Sikhs in het dorpje Halmaal net onder Sint-Truiden. Beide
bezoeken kaderden in een tweedaagse rond het thema ‘kiezen’. Op deze eerste dag
lag de nadruk dus op levensbeschouwelijke keuzes die mensen maken en op de wijze waarop deze keuzes het leven van mensen beïnvloeden.


Na een korte historische uitleg over het boeddhistisch centrum en het belang van de
Stoepa kregen de leerlingen in de nieuwe tempel een inleiding in de boeddhistische
spiritualiteit. Na de eerste indrukken van de kleurrijke en een beetje kitscherige tempel, volgde een zeer boeiende uiteenzetting. Termen zoals het achtvoudige pad, het karma, de sangha enz. werden door onze enthousiaste gids grondig uitgelegd. Ook de relevantie van het boeddhisme voor het leven van vandaag kwam uitgebreid aan bod.

 

De diepgaande vragen die de leerlingen stelden, bewezen hun grote interesse voor
deze levensbeschouwing/filosofie.

 

Het tweede bezoek vond plaats in de gurudwara van de Sikhs. Het sikhisme is een
godsdienst die vooral voorkomt op de grens tussen Pakistan en India en in
Afghanistan. Na een lekkere vegetarische Indische maaltijd leidde Harjinder Singh ons rond in de gurudwara, de tempel van de sikhs. We maakten kennis met de theologie van deze levensbeschouwing die voor de meesten een beetje vreemd overkwam.

 

Hoewel niet iedereen meteen een duidelijk beeld heeft gekregen van het sikhisme, was het bezoek toch de moeite waard. Vroeger dan gepland waren we terug in Neerpelt.

 

Ook op dinsdag werd er gewerkt rond ‘kiezen’, maar lag de nadruk op deze dag op
verder studeren. Onze zesdes moeten immers op het einde van dit schooljaar een
belangrijke keuze maken in hun leven: wat ga ik volgend jaar studeren? Wat wil ik
worden?

 

Om inzicht te krijgen in het huidige hoger onderwijs gaven de titularissen van het zesde eerst een algemene theoretische uitleg. Daarna gingen de leerlingen zelf aan de slag. Ze konden ervoor kiezen om zelftesten af te leggen of om websites te raadplegen van de verschillende hogescholen en universiteiten. In de namiddag kregen we bezoek van drie buitenstaanders die in dialoog gingen met de leerlingen over hun levenskeuzes. Ze vertelden hun bijzonder persoonlijk verhaal en toonden de leerlingen dat er meer is in het leven dan enkel kiezen voor geld en status. De tip ‘volg je eigen hart en interesses met respect voor je medemens’ kwam in elk verhaal terug. ’s Avonds kwamen de ouders naar school voor dezelfde theoretische uitleg.
Deze dag beschouwen we als het startpunt van het boeiende studiekeuzeproces. Als
school willen we onze zesdejaars hier graag in begeleiden, samen met hun ouders en vrienden.


Sint-Hubertus maakt deel uit van de WICO scholengemeenschap